Hoofdonderwerp DREAM19: "Vakmanschap"

 

Programma DREAM19

08:30
Ontvangst en registratie
09:00
Welkomstwoord en opening
10:35
Introductie sprekers parallelle tracks (ochtend-programma)
10:45

Koffiepauze en vakbeurs

New York
Paris
San Francisco
Chicago
 
11:55
Zaalwissel
12:45
Lunch en vakbeurs
13:45
Introductie sprekers parallelle tracks (middag-programma)
15:00
Zaalwissel
15:50
Theepauze en vakbeurs
17:15
Afsluiting en terugblik
17:30
Borrel en napraten

Programma onder voorbehoud van wijzigingen.

 

Arjen Uittenbogaard
Altimos

Arjen Uittenbogaard

ARJEN is facilitator, trainer en agile coach bij Altimos. 

Arjen stond aan de wieg van diverse trainingen rond requirements engineering, informatie- en businesanalyse, waarbij de interactie met andere mensen altijd een prominente plaats inneemt. In de afgelopen 10 jaar sprak hij drie keer op het DREAM event en was hij gastredacteur van het DREAMagazine met thema Storytelling.

10 jaar DREAM - Saai? Niet erg!

 

Debra Paul
AssistKD

Debra Paul

DEBRA is the Managing Director of Assist Knowledge Development Ltd, a training and consultancy company specialising in business analysis and business architecture. Debra jointly edited and authored the publication, Business Analysis, and is also the co-author of Agile and Business AnalysisBusiness Analysis Techniques and The Human Touch. Debra has completed her doctoral research into the role of the business analyst and the business analysis service framework. 

Debra is a regular speaker at business seminars and IS industry events. She has been a keynote presenter at business analysis conferences, delivering presentations such as ‘Business Analysis: The Third Wave’ and‘Business Analysis: relevance and recognition’. Debra is a founder member of the BA Manager Forum, a networking organisation for senior BAs and BA managers and was the chief architect of the BCS Advanced Diploma in Business Analysis.

Delivering Business Analysis as a Service

 

Stefan Bossuwé

Stefan Bossuwé

Being passionate about business analysis, STEFAN founded together with a small group of BA enthusiasts the IIBA® Brussels Chapter (covering Belgium and Luxembourg) in 2009, where he got appointed as Chairman.

He’s got more than 25 years of experience in various roles and in a wide range of different business domains, and became in 2012 the very first CBAP® in Belgium and Luxembourg.

Stefan assists organisations in increasing their maturity on business analysis: coaching, introducing and deploying methodologies & best practices, etc ...

Stefan firmly believes in the importance of business analysis. He spends much of his time in promoting the business analysis profession and shares his knowledge and experience as a speaker at various international conferences and seminars.

An Introduction to #HolisticBusinessAnalysis

 

Paulien Jans
Novius

Paulien Jans

PAULIEN, senior business consultant, vervult vaak de rol van business analist bij klantorganisaties.

Paulien werkt 14 jaar bij Novius als Business Consultant. Haar expertise is het ontwerpen van processen, inrichten van processturing- en beheersing en het in kaart brengen van de business behoefte voor het realiseren van ICT oplossingen.

Haar passie is het uitpluizen van complexe business vraagstukken, het structureren en inzichtelijk maken van proces- en informatiestromen. Dit doet zij voornamelijk in de rol van procesadviseur, projectleider en/of business analist bij overheidsinstellingen, OV bedrijven, verzekeraars en andere financiële instellingen. Ze is gecertificeerd in IREB, BPMN en het Safe Agile framework.

Agile business analyse in de weerbarstige praktijk

 

Emiel Kelly
Procesje.nl

Emiel Kelly

EMIEL werkt momenteel als Business Analist en Product Owner bij TVM Verzekeringen. Hiervoor heeft hij 20 jaar de wereld rondgezworven als procesmanagement adviseur om organisaties te begeleiden bij het ontwerpen, implementeren en verbeteren van hun processen. Dit voornamelijk in de rol van adviseur, analist of trainer.

Emiel is tevens de founding father van Procesje.nl; zijn website/blog waarin hij, met een knipoog, zijn lezers meeneemt in zijn belevenissen op het gebied van procesmanagement..

Agile business analyse in de weerbarstige praktijk

  

Stefan Sturm
IREB GmbH

Stefan Sturm

STEFAN has been in the field of software and system development for almost 30 years, starting from basic writing source code in many programming languages and technologies. His career path covered business analyst, requirements engineer, software architect, project lead to the definition of systems and development processes to create these systems.

From 1999 to 2011 Stefan was Managing Director of a software company located in Karlsruhe, Germany. With his team, he designed individual software applications for global players as well as for small companies in many different industrial sectors. Requirements Engineering and Business Analysis played a major role in these projects and are amongst his core skills.

From April 2010, he supported the International Requirements Engineering Board (IREB) e.V., the holder of the “Certified Professional for Requirements Engineering” (CPRE) certificate as an external project manager. On April 1st 2011 he was appointed as Managing Director of IREB GmbH the operating company of IREB. In this position, he is responsible for all the numerous activities resulting from the worldwide growing success of the CPRE certificate.

Requirements Engineering and Agile in practice

linkedin 

  

Jeroen Muts
NS

Jan Muts

Jeroen is een bevlogen informatie analist, Agile practioner, facilitator en coach voor scrummasters, productowners en teams binnen NS, die graag mensen verbind en motiveert om met elkaar en van elkaar te leren. Geboren in 1971 in Utrecht en nu met gezin woonachtig in Nieuwegein. In 1996 afgestudeerd in logistiek & Economie aan de vervoersacademie te Venlo. Inmiddels ruim twintig jaar ervaring in het vakgebied van systems- en requirements engineering en sinds 2009 met behulp van snellere, wendbare (agile) manieren van werken.

In de loop der jaren samengewerkt in meerdere projecten bij diverse grote en kleine organisaties, waaronder:  

 - Voorbereiding, levering en invoering van "Reizen op Saldo met de OV-chipkaart" bij NS;

 - Vervanging railpocket door mobiele apps op de smartphone / mobiele chipkaart lezer,

 - Cookbook Requirements Engineering met values, principles en practices voor teams.

Geeft training in de basis beginselen van agile en het specificeren van requirements en tests..

Requirements Engineering and Agile in practice

linkedin 

 

Peter Kalmijn
Atos

Peter Kalmijn

PETER has a special interest in IoT, Automated Decisioning, Enterprise Decision Management, Business Vocabulary and Business Rules. And combines this interest in creative ways with over 30 years of experience helping public organizations with Digital Transformation. Peter is thought-leader of the Atos competence Business Information Analysis (BIA) and Guild Master of Atos "Enterprise Decision Management" and is accredited lead-trainer of Atos EDM related courses. He is a member of the Scientific Community and the Atos expert network with a focus on Business Analysis, Process Modelling, ModelDriven-AI, Decision Modeling and Automated Decisioning. Peter will contribute with a brief explanation of ModelDriven-AI.

Model Driven-AI applied

 

Filip Hendrickx
altershape.

Filip Hendrickx

Met een achtergrond in business consulting en software engineering richtte FILIP enkele jaren geleden altershape op om gevestigde organisaties te helpen corporate startups te worden. Hierbij maken ze gebruik van BA methodes en lean startup- en innovatietechnieken, maar hebben ze even goed aandacht voor mensen en teams: samenwerkingsvormen, zelforganisatie, …

Samen met Ian Richards is hij een boek aan het schrijven over business analyse en verandering.

Tenslotte bouwt hij vanuit de BA & Beyond conferentie en het IIBA Brussels Chapter mee aan de business analysecommunity in en rond België.

Vakmanschap: 20% skill, 80% context?

 

Marco Campman
DiVetro

Marco Campman

MARCO werkt dertig jaar in de IT, de laatste vijftien daarvan als analist bij diverse projecten. De centrale overheid is tot nu toe zijn voornaamste opdrachtgever.  Defensie, Binnenlandse Zaken, Justitie. 

Momenteel is hij ingezet bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) -  Dienst Visserijregelingen.

De analist als archeoloog

 

Arjen Huisman
Huisman ICT

Arjen Huisman

ARjen heeft ongeveer 25 jaar werkervaring in de IT met de Rijksoverheid en semi-overheid als opdrachtgevers en heeft daarbij een breed scala aan rollen binnen IT-projecten vervuld. 

Momenteel is Arjen werkzaam bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland als systeem-architect op het werkterrein van de beroepsmatige visserij. Economisch gezien een kleine sector, maar wel met internationale allure, een flinke diversiteit aan systemen en voorzien van heel veel ‘spelregels’.

De analist als archeoloog

linkedin 

 

Joline Davidse
NS

Joline Davidse

JOLINE (1985) is Product Manager bij het Competence Center Mobiel van de NS. Wat haar drijft is het bieden van een waardevol resultaat. Ze zoekt hierbij altijd de verbinding tussen mensen. Zonder samenwerking kan een product in haar ogen niet de juiste waarde opleveren. Joline heeft ruim 6 jaar ervaring als Product Owner bij NS en bol.com. Deze rol heeft ze een aantal jaar gecombineerd met business- /informatie analyse.

Waardesturing - Value First!

 

 

Erik Boerma
IVO Rechtspraak

Erik Boerma

ERIK is rechter en portefeuillehouder Toezicht bij IVO, de IV-organisatie van de rechtspraak.

Digitale transformatie, en hoe monitoring daarbij kan helpen

 

Dennis Landman
IVO Rechtspraak

Dennis Landman

DENNIS is Site Reliability Engineer Digitale Toegankelijkheid & Toezicht.

Digitale transformatie, en hoe monitoring daarbij kan helpen

 

Ayla Karademir
UWV

Ayla Karademir

AYLA is business consultant bij UWV en heeft hier diverse verandertrajecten begeleid en uitgevoerd. Zij krijgt energie van het vertalen van strategische en complexe vraagstukken naar concrete bedrijfsresultaten. Door haar kennis en inzicht in klantprocessen en de organisatie kan zij de vertaalslag maken naar de behoefte en wensen van de gebruiker, rekening houdend met de daaraan gestelde eisen. Hiervan uit bepaalt ze hoe resources zo doelgericht en doelmatig mogelijk kunnen worden ingezet. Daarnaast heeft zij ruime ervaring opgedaan in het SCOPAFIJTH analyseren van de impact van organisatieontwikkelingen op (bestaande) bedrijfsprocessen, organisatie en de systemen. Ayla werkt het liefst aan voorstellen waarbij gevraagd wordt een advies uit te brengen om sneller, slanker en slimmer te werken. Zij gebruikt hierbij haar creativiteit en komt zo tot innovatieve ideeën om de stakeholders te overtuigen en voorstellen door te kunnen voeren. Zij probeert hierbij altijd vanuit de positie van zowel de interne als externe klant te redeneren. Zo denkt zij actief met de klant mee om samen oplossingen te genereren en te implementeren. Haar motto is ‘willen is kunnen’.

In 4 stappen naar Vakmanschap

 

Reina Quak
Le Blanc Advies

Reina Quak

REINA is business analist bij Le Blanc Advies en heeft diverse opdrachten uitgevoerd bij opdrachtgevers als UWV, Belastingdienst, Gemeente Amsterdam en KPN. Hierbij heeft zij veel ervaring opgedaan met het ontwerpen en implementeren van keten processen in een veranderende omgeving. Zij is graag de verbindende factor om gewenste verbeteringen te realiseren en mensen mee te nemen in verandering.

Reina is tevens docent bij Le Blanc Academy. Zij geeft de module Modelling Business Processes, als onderdeel van het BCS International Diploma in Business Analysis. Daarbij is het mogelijk om een workshop BPMN (Business Process Model & Notation v 2.0) te volgen als verdiepingsslag op de module Modelling Business Processes, om theorie in praktijk te brengen.

In 4 stappen naar Vakmanschap

 

Marco van Dop
DiVetro

Marco van Dop

MARCO werkt bijna 15 jaar in de IT, met name als business- en informatieanalist in complexere nieuwbouw projecten. De laatste 6 jaar heeft Marco als analist in diverse agile/Scrum en SAFe omgevingen gewerkt, zowel binnen (rijks)overheid als commerciële sector. Hier heeft hij zijn ervaring opgedaan in het efficiënt  prioriteren van backlog items (epics, features), samen met product owners en stakeholders. Momenteel vervult Marco opdrachten bij KLM en Eurotransplant.

Prioriteren zonder polderen

 

Kenny Baas-Schwegler
Xebia

Kenny Baas

KENNY is a software engineer and strategic technology consultant focusing on building quality into software delivery at Xebia. He mentors, coaches and consults teams by using practices techniques and tools from Domain-Driven Design, Behaviour-Driven Development, Test-Driven Development, and Continuous Delivery.

Through Aikido training he learned the most efficient way to work together. To get the outcome that all parties want, energy should not be blocked but should be bent and influenced. The philosophy behind this line of reasoning is not only embedded in his personal life, but also in his work life. He is an advocate for multidisciplinary collaboration in open spaces. By using and combining tools such as EventStorming, and Example Mapping, he helps engineer requirements to design and model software. With these approaches, he aims to create a transparent, collaborative space with constant and instant feedback when delivering software.

Besides his daily work, he also helps organise several meetups for Behaviour Driven Development NL, Domain Driven Design Nederland and EventStorming Netherlands and also often speaks and gives hands-on workshops at conferences and meetups.

EventStorming; Continuous learning and discovery between multiple disciplines

www.xebia.com |    

 

Pim Smeets
Xebia

Pim Smeets

Pim is a consultant at Xebia giving strategic advice on software development. For Pim understanding the context of an organization (‘why do we do what we do?’) is key to making lasting changes: there is no one size fits all.

 Creating high-performance teams does not stop at using techniques such as Continuous Delivery, TDD or BDD. It means producing high-quality software, in close collaboration with its stakeholders; adding real business value in small increments that can be automatically and securely released.

 He believes in autonomously aligned teams by bringing together business and IT using collaborative visualization techniques, such as Example Mapping or EventStorming.

EventStorming; Continuous learning and discovery between multiple disciplines

www.xebia.com |    

 

João Rosa
Xebia

João Rosa

João is a Software Developer, focused on delivering quality software that matters. Believes in the software crafts to provide software in sustainable peace; he is a DDD, BDD and TDD practitioner. Can’t live without his CI/CD pipeline. During his career he always pushed the teams and himself to improve the communication, reducing the gap between developers and the business. When he is not on his duties, you can find him traveling with his wife, or laying down on the beach reading a book. João is an amateur cook in his remaining time.

EventStorming; Continuous learning and discovery between multiple disciplines

www.xebia.com |    

 

Jan de Vries

Jan de Vries

JAN is een senior trainer, business IT consultant en spreker op het gebied van Business Information Management, DevOps, Scaled Agile en Antifragiliteit.

Hij is voorzitter van de Enterprise DevOps groep die onderzoek doet naar grootschalige inzet van DevOps in organisaties. Hij richtte Blue Ocean Recon op om de ontwikkeling van Blue Oceans en Lean Startups te faciliteren.

Wat betekent antifragiliteit voor het vak van de business analist? Antiwat?

linkedin  

 

Karleen Wijsman

Karleen Wijsman

KARLEEN werkt als trainer / facilitator waarin ze teams begeleidt in verandertrajecten. Ze heeft ruim 20 jaar ervaring in de ICT in uiteenlopende rollen zoals trainer, workshop facilitator en begeleider van verandertrajecten. Naast haar ICT achtergrond heeft ze een NLP Master en ICM Trainersopleiding afgerond.

Wat betekent antifragiliteit voor het vak van de business analist? Antiwat?

linkedin  

 

Esther Bliek
Bliek interim en advies

Esther Bliek

ESTHER is een ervaren Privacy Expert met een bewezen trackrecord in de consultancy branche. Zij is een professional met stevige change management ervaring opgedaan binnen zowel de overheid als het bedrijfsleven, gecertificeerd op het gebied van Privacy Compliance: legal content (CIPPE), Privacy Program Management (CIPM) en Privacy IT (CIPT). Als lid van de International Assocation of Privacy Professionals beschikt zij altijd over de meest actuele kennis en ontwikkelingen op het gebied van Privacy Compliance. Esther geeft geregeld certificeringstrainingen via TSTC en is verbonden als docent aan USG legal en TSTC voor de, door haar ontwikkelde, leergang The Privacy Compliance Experience en The Privacy Compliance Experience on the move (intervisiesessies). Esther is Associate Cybersecurity & Privacy bij Verdonck, Klooster & Associates.

Privacy by Design is here to stay!

 

Judith van de Vorle
Iron Lady Consulting

Judith van de Vorle

Judith is een ervaren business consultant met veel ervaring binnen de overheid (uitvoeringsorganisaties, Rijksoverheid, Provincie). Sinds 2017 heeft zij zich verdiept in het onderwerp privacy. De combinatie van analytische vaardigheden en de kennis van de AVG maakt dat zij gemakkelijk de verbinding kan leggen tussen business en IT en de juridische kant. Op dit moment adviseert zij enkele vrijwilligersorganisaties omtrent privacy aangelegenheden en probeert zij Privacy by Design op het netvlies te krijgen bij haar huidige opdrachtgever.

Privacy by Design is here to stay!

linkedin  

  

Micaël Martins
Visure Soluctions, Inc.

Micaël Martins

MICAËL, European Director at Visure Solutions, Inc., has been working for 6 years as a pre-sales engineer in the System Engineering market, and has a strong knowledge in Requirements Engineering, Traceability, Software Testing and Industrial Safety Standards, as he was training Medical Devices companies to comply with IEC 62304, and helping Industrial customers to be IEC 61508 certified.

How, When & Why to automate the Quality Analysis Requirements using Natural Language Processing

  

Edwin Schumacher
Synergio

nog te bepalen

EDWIN is gespeciliseerd in het Scaled Agile Framework (SAFe) en Agile Business Analyse.

Het Scaled Agile Framework (SAFe) is één van de best beschreven en meest gebruikte methoden om Agile op te schalen naar grotere organisaties. Hierbij gaat het opschalen niet ten koste van de wendbaarheid.
Het SAFe framework kent de rol van business analist niet meer, echter in complexe IT landschappen moet het business analyse werk nog steeds uitgevoerd worden. Synergio heeft haar kennis van business analyse gecombineerd met de kennis van SAFe om zo organisaties beter te helpen met de invoering van Agiloe werken.

Edwin is een gecertificeerd SAFe Program Consultant (SPC4) en Release Train Engineer (RTE) en helpt organisaties de transformatie te maken naar Agile werken.

"It is not the strongest species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is most adaptable to change."

Analyse in een complexe SAFe transformatie

  

Mike van Spall
Synergio

nog te bepalen

MIKE heeft zich gespecialiseerd in Lean Agile Business Analysis en Systems Engineering.

Vandaag de dag volgen ontwikkelingen elkaar steeds sneller op. Vraagstukken worden complexer, de connectiviteit tussen systemen neemt exponentieel toe en het aantoonbaar blijven voldoen aan wet- en regelgeving speelt een steeds prominentere rol in onze samenleving. Dit zorgt ervoor dat het snel ontwikkelen en realiseren van kwalitatieve hoogwaardige waardevolle oplossingen een ware uitdaging is geworden. Een uitdaging waarmee Mike organisaties graag helpt.

Hij transformeert organisaties stap voor stap naar een lean en agile werkwijze. Hierdoor wordt de snelheid waarmee nieuwe of verbeterde producten naar de markt worden gebracht aanzienlijk verkort, de betrokkenheid van de mensen verhoogd en de waarde voor klanten sterk vergroot.

“Doing the right things right at the right moment in time”.

Analyse in een complexe SAFe transformatie

 

Hans van Loenhoud

Hans van Loenhoud

HANS heeft biologie gestudeerd en gewerkt aan ecologisch onderzoek op de Universiteit van Amsterdam. In 1980 stapte hij over naar de IT en begon als Cobol programmeur. Gedurende ruim 10 jaar was hij betrokken bij ontwikkelprojecten bij financiële instellingen, industrie en overheid. Daarna specialiseerde hij zich in consultancy op gebieden van data-, informatie- en kwaliteitsmanagement.

Rond het jaar 2000 stapte Hans over naar software testen. Tijdens zijn werk als tester raakte hij steeds meer geïnteresseerd in requirements engineering, omdat hij ervan overtuigd is dat goede requirements een randvoorwaarde zijn voor professioneel testen.

Tegenwoordig is hij vooral actief als trainer/coach in cursussen over design thinking, business analysis, requirements engineering en software testen. Op allerlei internationale congressen is hij een veelgevraagd spreker over deze onderwerpen.

Hans is vicevoorzitter van de International Requirements Engineering Board (IREB) en een van de medeoprichters van 7skills.org waar een model en syllabus over soft skills worden ontwikkeld.

Daarnaast is hij docent en mentor aan de Hogeschool van Amsterdam voor de vakken Business & IT, Software Testen en Business Requirements.

7 Skills of highly effective teams

linkedin 

 

Sasha Karpowa

Sasha Karpowa

SASHA groeide op in Rusland. In 1993 kwam ze naar Nederland als student Elektrotechniek. Ze studeerde af aan de Hogeschool van Amsterdam in Business Informatica en behaalde een master in Management op Nyenrode.

Sasha’s carrière volgde een traditioneel pad van ontwikkeling, technisch ontwerp en informatieanalyse naar business analyse en product management. Ze heeft inmiddels meer dan 15 jaar ervaring in business analyse, waarvan 13 jaar als zelfstandige. Tegenwoordig vervult Sasha brugfuncties tussen business en IT in breed scala aan rollen, zoals Scrum product owner, roadmap manager, business analist en productmanager. Ze heeft zowel business kennis als ontwikkelvaardigheden in het financiële domein: betalingsverkeer, cash management, client due diligence, facturering en lease.

Naast haar werk als consultant geeft Sasha business informatica gerelateerde cursussen als docent aan de Hogeschool van Amsterdam.

7 Skills of highly effective teams

linkedin 

 

Bart Baars

Bart Baars

BART is Mountaineer en Security Officer/ Privacy Officer.

De 39-jarige privacy-adviseur uit Utrecht, klimt al meer dan 10 jaar. Hij maakte met zijn vrouw een bergtocht in Oostenrijk en dat was zó indrukwekkend dat dat het begin van
zijn tweede sportcarrière is geworden. Voorheen heeft hij aan wielrennen gedaan en fietste bij de Elite, één niveau onder de professionals. Op een gegeven moment was hij daar wel klaar mee; ‘Ik had inmiddels ook wel genoeg op de grond gelegen met de fiets’. Van de grond nu dus helemaal naar de top.

7 summits in 7 years - follow your dreams!

 

10 jaar DREAM - Saai? Niet erg!

Arjen Uittenbogaard

In de openingspresentatie van deze jubileumeditie van het DREAM event kijkt Arjen terug op de voorgaande edities. Hij gaat in op wat hem daarbij opvalt. Dat zal gaan over inhoud en het vakgebied, maar hij zal zich daar zeker niet toe beperken.

 

Delivering Business Analysis as a Service

Debra Paul

In this presentation, Debra will discuss the business analysis service and the benefits this world view can offer organisations. She will highlight some of the issues that affect the performance of business analysts and the resulting perception of business analysis. Debra will also contrast the current and possible target states and will reflect upon the gaps that need to be addressed if business analysis is to achieve its potential and deliver the promised advantages.

 

An Introduction to #HolisticBusinessAnalysis

Stefan Bossuwé

'Holism' originates from the Greek word 'holos' (= 'all', 'whole', ‘entire’) and is the concept that systems (physical, biological, social, economic ...) are to be viewed as wholes, not just as a collection of its parts. 

Business Analysts are very often absorbed by their work on solutions, customer journeys, business processes ... all initiatives with a certain level of impact on the whole organisation.

#HolisticBusinessAnalysis requires you to look at an organisation as a whole and not only as a collection of employees, business domains, customers, processes, systems, change initiatives, etc...

The speaker will introduce you into the world of #HolisticBusinessAnalysis, including the different organisational levels on which it can contribute, the various types of requirements/stakeholders/scope ... and how all of these are related.

The presentation will:

  • invite you to see the BA profession beyond the tasks and techniques;
  • invite you to see your organisation as a whole as well as a collection of its parts;
  • introduce you to concepts & techniques essential to #HolisticBusinessAnalysis.

 

Agile business analyse in de weerbarstige praktijk

Paulien Jans, Emiel Kelly

Wat zou een standaard aanpak voor Agile business analyse kunnen zijn?

Agile business analyse brengt het beste van twee werelden samen: de wendbaarheid van agile gecombineerd met de integrale benadering van goed doordachte veranderingen. Agile business analyse bouwt verder op een eventuele bedrijfsarchitectuur én realiseert veranderingen iteratief en incrementeel: 1) ‘just in time’ en 2) ‘just enough’. Maar ook: 3) ‘good enough’. Want “If you don't have time to do it right, when will you have time to do it over?” [John Wooden].

Een agile traject kent een voorbereidings- en realisatiefase.
- Een gedegen voorbereiding voor de start van een agile traject. Wat lever je op en hoe pak je het idealiter aan?
- Een realisatiefase kent meerdere sprints: ontwikkel- en implementatie sprints. Wat lever je in die sprints op en hoe pak je het idealiter aan?

De praktijk is weerbarstig en de theorie is soms lastig in praktijk te brengen. Novius werkt met diverse klanten samen op het vlak van agile business analyse. Aan de hand van klantcases vertellen we, bij voorkeur samen met de klant, hoe we business analyse hebben uitgevoerd, welke uitdagingen er zijn geweest en hoe we daar mee om zijn gegaan. Denk aan:
- Ontwikkeling in 3 wekelijkse sprints en budget toewijzing per kwartaal
- Gebrek aan keten/procesgedachte
- Hoe houd je overzicht in een woud van user story’s, vastgelegd in JIRA?
- Ontzettend veel afhankelijkheden met andere systemen/teams
- En meer…

 

Requirements Engineering and Agile in practice

Stefan Sturm, Jeroen Muts

How to combine Requirements Engineering (RE) and agile methodologies to improve product delivery.

Applying agile methodologies rapidly confronts organizations with all kinds of impediments in their ecosystem in which products are built. The question is, how RE can support organizations in resolving these impediments. Professionals with a background in heavy-weight processes may have difficulties with the agile way, whereas professionals who adopted the agile way too extremely, may feel uneasy when it comes to handling requirements. How can RE and agile methodologies be combined to increase success?

Stefan Sturm and Jeroen Muts jointly take on the topic of RE and Agile, with Stefan addressing common RE related misunderstandings and pitfalls in Agile and how to handle them, and Jeroen reporting about practices applied during the development of a new mobile app for team managers at NS to support their people at the work floor.

 

Model Driven-AI applied

Peter Kalmijn

Kunstmatige Intelligentie (KI) betekent voor CxO’s vooral dat Customer Journeys gaan leiden tot betere ervaringen voor klanten en tot vergaande gepersonaliseerde en gedigitaliseerde processen. Business Proces Management (BPM) staat aan het begin van een belangrijke toevoeging. Waar BPM zich tot nu toe richt op procesefficiëntie en kostenreductie, stimuleert de nieuwe BPM-golf vooral versnelling en wendbaarheid in de klantervaring door middel van het ontsluiten van gegevens en kennis. BPM vindt de toepassing van Kunstmatige Intelligentie in die bedrijfsprocessen, waar het meeste voordeel te behalen is en/of waar het proces kritisch is ten opzichte van de bedrijfsdoelen. De cruciale vraag is: welke bedrijfsprocessen zijn het meest geschikt om KI toe te passen?

 

Vakmanschap: 20% skill, 80% context?

Filip Hendrickx

Is een goed project- of bedrijfsresultaat vooral het gevolg van het vakmanschap en de kennis, competenties en ervaring van individuen, of speelt de context waarin je werkt (organisatie, team dynamiek, structuren, …) een belangrijke(re) rol?

In deze interactieve sessie bekijken we enkele aspecten die verder gaan dan het vakmanschap van het individu en bespreken we hoe dit de rol van de business analist beïnvloedt.

Zo ontbreekt er soms een heldere of stabiele strategie, waardoor het bereiken van goede resultaten moeilijk wordt. Misschien is er onvoldoende “psychological safety”, waarvan onderzoek door MIT, Google (Project Aristotle) en Amy Edmondson het belang aantoonde.

Ben je je als business analist bewust van dergelijke factoren, en hoe je deze kan beïnvloeden? Deze sessie biedt je de context om je eigen ervaringen te delen en mee te discussiëren!

 

De analist als archeoloog

Marco Campman, Arjen Huisman

Wie kent het niet? Een systeem dat ooit gestart is als een simpel systeem maar in de loop der jaren is uitgegroeid tot een volwaardig en complex systeem. Het systeem bestaat inmiddels uit een lappendeken aan functionaliteiten waarvan onduidelijk is hoe ze werken en waarom ze zijn toegevoegd aan het systeem. En de documentatie? Daar was uiteraard geen tijd voor…

Hier begint vaak het werk van een requirementsarcheoloog! Hoe ga je te werk als je de opdracht krijgt om dit systeem klaar te maken voor een grootste toekomst?

 

Waardemodellen - Value First!

Joline Davidse

Het leveren van business waarde is een belangrijk onderwerp voor vele organisaties, zo ook voor de NS. Bij het leveren van die waarde komt ook de zoektocht naar het inzichtelijk maken daarvan. Vragen die Joline en collega’s binnen NS bezighouden: Welke waarde bieden we als scrum/agile team nu echt voor de stakeholders? Op welke manier kan je deze waarde meten? Hoe kunnen prioriteiten (beter) worden bepaald door het meten van de business waarde? 

Benieuwd hoe dit wordt vormgegeven bij de NS? Tijdens het DREAM event zal Joline dit met enthousiasme toelichten.

 

Digitale transformatie, en hoe monitoring daarbij kan helpen

Erik Boerma, Dennis Landman

“Ondanks andersluidende berichten werkt de Rechtspraak steeds digitaler. Een verschuiving van het denken in processen en papier naar data en inzicht maakt het mogelijk voor de Rechtspraak beter te laten zien wat de werkelijke waarde van Rechtspraak is. Aan de hand van voorbeelden laten we zien hoe we dit doen en wat die waarde dan is. En moet de rechtspraak dit eigenlijk wel in haar eentje doen?”.

 

Prioriteren zonder polderen

Marco van Dop

Agile ontwikkelteams werken vanuit een eenduidig geprioriteerde backlog die bepaalt welke items achtereenvolgens opgeleverd moeten worden. In de dagelijkse praktijk wordt deze prioriteit vaak bepaald door de product owner, die dat samen doet met de verschillende (business) stakeholders.
Om niet te belanden in ellenlange discussies met de stakeholders, is het raadzaam een eenduidige methodiek te gebruiken waarlangs features kunnen worden geprioriteerd. WSJF (Weighted shortest job first) is een bewezen aanpak die we toepassen bij onze klanten. Bijv. binnen SAFe omgevingen kunnen we hiermee de kwartaalprioriteiten bepalen binnen 3 uur!

We vertellen wat WSJF is, laten interactief zien hoe het werkt, leggen uit in welke mate je het kunt implementeren en welke voordelen deze wijze van prioriteren heeft.

 

EventStorming; Continuous learning and discovery between multiple disciplines

Kenny Baas-Schwegler, Pim Smeets, João Rosa

Do you want to know how to create a shared language, model and understanding between Business and IT? How to quickly gain a Big picture of the business flow of an entire line of business? Want to analyse processes collaboratively in cross-discipline conversations between business, service designers and IT representatives? Come to our EventStorming hands-on workshop, the faster approach to collaboratively exploration of business domains.

 

Wat betekent antifragiliteit voor het vak van de business analist? Antiwat?

Jan de Vries, Karleen Wijsman

Antifragiliteit wordt vaak een ‘hidden force’ genoemd en mag niet ontbreken in de gereedschapskist van de moderne business analist. Antifragiliteit is een uitdijend vakgebied en deze presentatie/ workshop gaat over het in kaart brengen van de gevolgen van antifragiliteit voor het vak van de moderne business analist. Het woord Antifragiel bestaat sinds 2012 toen het gelijknamige boek werd gepubliceerd. Antifragiel betekent voor een systeem of organisatie dat het de mogelijkheid heeft om sterker te worden als gevolg van onverwachte gebeurtenissen, storingen en fouten. Of anders geformuleerd ‘what does not kill you, makes you stronger’. Maar de meeste organisaties en systemen zijn ontworpen om uitsluitend om te kunnen gaan met bekende risico’s. En proces-ontwerpers en IT afdelingen hebben zwaar geïnvesteerd in het voorkomen van fouten. Wat zou er gebeuren als je een systeem ontwerpt waarbij je er van uitgaat dat alle onderdelen problemen op gaan leveren? En waarbij je at random storingen veroorzaakt om de veerkracht van het systeem te testen. De Chaos Monkey, ontworpen door Netflix is een van de beste - technische - voorbeelden op dit gebied. Wat betekent deze benadering voor business-analyse? Wat verandert er in dat geval in de 6 BABOK gebieden en dan met name binnen Strategy Analysis en Solution Evaluation? Want hoe antifragiel wil of moet een organisatie worden? In welke mate is men bereid om daarin te investeren? En wat is er technisch überhaupt mogelijk?

 

Privacy by Design is here to stay!

Esther Bliek, Judith van de Vorle

Voor de business analist in het bijzonder.....

Privacy by Design is een veel beschreven topic, wettelijke verplichting uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), een buzz word en het is hier om te blijven. Het is geen eendagsvlieg. Privacy by Design is een must have in de tool kit voor de business analist. Volg de workshop om uit te vinden hoe je een bijdrage kunt leveren aan het verder brengen van dit principe binnen organisaties, waardoor jouw toegevoegde waarde wordt vergroot!

 

In 4 stappen naar Vakmanschap

Ayla Karademir, Reina Quak

Vertrouwen in vakmanschap. Dat is een belangrijk onderdeel van de UWV strategie voor de komende jaren. Door te investeren in kennis en kunde, werken we aan vakmanschap. Binnen het project 1 Uniforme BetaalOmgeving (1 UBO) hebben wij het thema vakmanschap opgepakt door de medewerker vanuit een procesbenadering mee te nemen in de te realiseren verandering.

We laten zien hoe we in 4 stappen een bijdrage hebben geleverd aan vakmanschap en waarom een procesgerichte aanpak hiervoor de basis is. Vanuit een gezamenlijk vertrekpunt voor Business en Informatievoorziening (IV) kunnen medewerkers hun kennis en kunde laten zien door inzicht in de context van hun werk.

 

How, When & Why to automate the Quality Analysis Requirements using Natural Language Processing

Micaël Martins

It is common knowledge that over half of all engineering errors originate in the requirements (result of several studies, like "An Information Systems Manifesto" from J. Martin). However, most systems and software defects are checked and found more later in the product lifecycle. Why? The reason is sadly simple: it is hard and time consuming to defect issues in requirements, as they are mostly written in natural language, and teams lacks automatic tools for this purpose. But today, computational advances in Natural Language Processing is allowing modern requirements quality analysis tools to become viable for use in development environments. The presentation would show different industry solutions that permits detecting vague or unclear requirements, inconsistencies and ambiguities, showing when they can help and also their limits.

 

Analyse in een complexe SAFe transformatie

Edwin Schumacher, Mike van Spall

Het Scaled Agile Framework, SAFe, is het meest toegepaste framework om agile op te schalen naar grotere organisaties. SAFe is voornamelijk gericht op het software ontwikkelproces en minder op het business analyse proces.

In zeer complexe omgevingen – zowel technisch als organisatorisch - is business analyse echter een must have om de best passende oplossingen te kiezen.

In deze presentatie leggen we uit hoe we business analyse een integraal onderdeel hebben gemaakt van een zeer complexe SAFe implementatie waarbij software development voor 70% is geoutsourced is en door 36 verschillende software leveranciers wordt geleverd verspreid over de wereld.

 

7 Skills of highly effective teams

Hans van Loenhoud, Sasha Karpowa

Ondanks jarenlange procesverbetering in het ontwikkelen van software mislukken er nog steeds veel projecten. Keer op keer wijst onderzoek naar gebrekkige interactie tussen mensen (zowel binnen team als met gebruikers) als belangrijkste oorzaak van mislukking. Recente evolutie in ontwikkelmethoden, zoals Agile, Design Thinking en eXtreme Programming, pakken dit soft-skills-probleem ten dele aan, maar tot nu toe ontbrak een integrale aanpak.

Een nieuwe internationale werkgroep is bezig om een aantal bestaande inzichten over soft skills samen te smeden tot een overkoepelend model waarmee ontwikkelteams deze horde kunnen nemen.

In deze presentatie interviewt Sasha Karpowa Hans van Loenhoud over zijn ervaringen in een complex project voor een restaurant keten. Dit project was zijn eye-opener voor het belang van communicatie en andere soft skills voor het succes van IT-projecten.

In discussies met college-analisten vielen de puzzelstukjes in elkaar en ontstond het 7Skills model. Dat bestaat uit communiceren als kern, omringd door empathie tonen, verkennen, samenwerken, ideeën genereren, verhalen vertellen en verkopen. Voor al deze zeven vaardigheden bestaan er bewezen technieken en modellen die IT-teams kunnen helpen ze onder de knie te krijgen. In de presentatie wordt het model toegelicht met per vaardigheid een of meer toepasbare technieken.

Kernpunten

  • Soft skills zijn de ultieme succesfactor voor IT-projecten
  • Soft skills zijn niet statisch: iedereen kan ze leren en verbeteren
  • Het 7Skills-model vat de belangrijkste vaardigheden samen en biedt verschillende technieken waarmee ze in praktijk kunnen worden gebracht.

 

7 summits in 7 years - follow your dreams!

Bart Baars

"Hoever durf jij te gaan in het najagen van jouw dromen? Weet je eigelijk wel wat je droom is? Bart Baars wel en zijn droom is niet de minste! Hij wil de 7-Summits beklimmen, ofwel de hoogste berg van ieder van de 7 continenten op aarde. En daarvoor heeft hij zichzelf 7 jaar gegeven. Een droom vol uitdagingen en obstakels die zich niet beperken tot alleen het beklimmen van die 7 bergen.

Bart is een ervaren bergbeklimmer en enthousiast spreker. Tijdens zijn presenatie neemt hij je mee de berg op met prachtige foto's, films en verhalen over bijzondere gebeurtenissen. Zijn verhaal gaat over toewijding, keuzes maken en tegenslagen overwinnen. Maar bovenal over hoe schitterend het is als je droom durft na te jagen. Een verhaal dat je zeker zal inspireren!"

De Call for Papers DREAM19 is gesloten per 10 april jl.

Het volgende DREAM event (DREAM19) zal plaats vinden op donderdag 3 oktober 2019 in Hotel Van Der Valk in Vianen. Dit is alweer het 10e DREAM event! Ook dit jaar zijn wij op zoek naar sprekers die onze bezoekers met pakkende onderwerpen kunnen boeien en bijpraten over een bepaald onderwerp dat aansluit bij het hoofdonderwerp van dit jaar. Dit kan in de vorm van een presentatie, workshop, discussie of anderszins zijn.

Wij hebben dit jaar gekozen voor het thema Vakmanschap, omdat het vakgebied van de business analist op dit moment aan veel veranderingen onderhevig is. Elke organisatie heeft te maken met veranderingen, processen worden gedigitaliseerd of zelfs gerobotiseerd, niet alleen de IT-afdeling, maar de hele organisatie moet Agile gaan werken, het belang van data wordt groter en groter, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Dit zorgt er voor dat er zeer diverse vragen worden gesteld aan business analisten, het vak is breder dan ooit. Graag kijken we op het DREAM event vanuit vele perspectieven naar ons vakgebied.

Wij zullen zoveel mogelijk voorstellen selecteren die aansluiten bij het onderwerp Vakmanschap, bij ruimte in het programma of een interessant ander onderwerp kunnen wij hiervan afwijken.

Er zijn zoals gezegd veel onderwerpen die allemaal te maken hebben met het thema vakmanschap. We hebben om jullie te inspireren 4 richtingen gekozen waarover je voorstel kan gaan. Dit zijn:

  • De ontwikkeling van de business analist/Business analist 2.0; welke skills en vaardigheden heb je nodig?
  • Methoden en technieken; hoe moet de toolkit van een business analist eruit zien, wat zijn verborgen parels?
  • Raakvlakken met andere vakgebieden; wat kunnen we van elkaar leren, wie zien we nog wel eens over het hoofd?
  • Innovatie; welke ontwikkelingen zijn interessant, wat mogen we niet missen?

Heb jij hier inzicht in, ideeën over, ervaring mee? Kun jij onze bezoekers op een inspirerende manier hierin meenemen? Bijvoorbeeld op basis van een praktijkcase, discussie of een workshop? Dien dan jouw voorstel in voor een pakkende presentatie of workshop tijdens het DREAM19 event!

Indienen van voorstellen:

Voorstellen ontvangen wij graag op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..nl. Een voorstel bestaat uit:

  • Naam en functie van de spreker(s) en de naam van de werkgever/opdrachtgever
  • Onderwerp van het voorstel en binnen welke richting dit past
  • Voorstel van de titel van de presentatie/workshop
  • Korte omschrijving van de inhoud van het voorstel
  • Vorm waarin het voorstel behandeld wordt (bv. workshop, discussie, presentatie praktijkcase).
  • Presentaties duren 45 minuten, workshops 60 minuten

 

Belangrijk: Evaluaties van het DREAM event tonen keer op keer aan dat de bezoekers de praktijkverhalen het meest waarderen. Voorstellen waarbij (business) stakeholders betrokken zijn bij de presentatie hebben de voorkeur van de programmaraad.

Belangrijke datums

1 mrt 2019

Call for Papers DREAM19 wordt gesloten.

18 mrt 2019 

Terugkoppeling van programmaraad naar de sprekers toe of hun voorstel geaccepteerd is.

1 apr 2019 

Geselecteerde sprekers sturen een one-pager met verhaallijn presentatie en sprekerservaring. Ook een (goede) foto.

12 apr 2019

Programma wordt gepubliceerd.

15 mei 2019

Sprekers leveren eerste concept presentatie.

15 sep 2019

De definitieve presentaties zijn gereed en digitaal beschikbaar voor de programmaraad.

 3 okt 2019

DREAM event. Met toestemming van de spreker wordt de presentatie op zijn vroegst op de dag van het DREAM event op de website geplaatst.

We zien je voorstel graag tegemoet!

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen via onze website www.dreamevent.nl. en meld je aan voor onze nieuwsbrief. Daarnaast kun je ons volgen op Twitter (@DREAMexperts) en Linkedin .

Met vriendelijke groet,

DREAM19 Programmaraad

De Call for Papers DREAM19 is geopend!

Het volgende DREAM event (DREAM19) zal plaats vinden op donderdag 3 oktober 2019 in Hotel Van Der Valk in Vianen.
Dit is alweer het 10e DREAM event! Ook dit jaar zijn wij op zoek naar sprekers die onze bezoekers met pakkende onderwerpen kunnen boeien en bijpraten over een bepaald onderwerp dat aansluit bij het hoofdonderwerp van dit jaar. Dit kan in de vorm van een presentatie, workshop, discussie of anderszins zijn.

Wij hebben dit jaar gekozen voor het thema Vakmanschap, omdat het vakgebied van de business analist op dit moment aan veel veranderingen onderhevig is. Elke organisatie heeft te maken met veranderingen, processen worden gedigitaliseerd of zelfs gerobotiseerd, niet alleen de IT-afdeling, maar de hele organisatie moet Agile gaan werken, het belang van data wordt groter en groter, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Dit zorgt er voor dat er zeer diverse vragen worden gesteld aan business analisten, het vak is breder dan ooit. Graag kijken we op het DREAM event vanuit vele perspectieven naar ons vakgebied.

Wij zullen zoveel mogelijk voorstellen selecteren die aansluiten bij het onderwerp Vakmanschap, bij ruimte in het programma of een interessant ander onderwerp kunnen wij hiervan afwijken.

Er zijn zoals gezegd veel onderwerpen die allemaal te maken hebben met het thema vakmanschap. We hebben om jullie te inspireren 4 richtingen gekozen waarover je voorstel kan gaan. Dit zijn:

  • De ontwikkeling van de business analist/Business analist 2.0; welke skills en vaardigheden heb je nodig?
  • Methoden en technieken; hoe moet de toolkit van een business analist eruit zien, wat zijn verborgen parels?
  • Raakvlakken met andere vakgebieden; wat kunnen we van elkaar leren, wie zien we nog wel eens over het hoofd?
  • Innovatie; welke ontwikkelingen zijn interessant, wat mogen we niet missen?

Heb jij hier inzicht in, ideeën over, ervaring mee? Kun jij onze bezoekers op een inspirerende manier hierin meenemen? Bijvoorbeeld op basis van een praktijkcase, discussie of een workshop? Dien dan jouw voorstel in voor een pakkende presentatie of workshop tijdens het DREAM19 event!

Indienen van voorstellen:
Voorstellen ontvangen wij graag op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..nl. Een voorstel bestaat uit:

  • Naam en functie van de spreker(s) en de naam van de werkgever/opdrachtgever
  • Onderwerp van het voorstel en binnen welke richting dit past
  • Voorstel van de titel van de presentatie/workshop
  • Korte omschrijving van de inhoud van het voorstel
  • Vorm waarin het voorstel behandeld wordt (bv. workshop, discussie, presentatie praktijkcase).

Belangrijk: Evaluaties van het DREAM event tonen keer op keer aan dat de bezoekers de praktijkverhalen het meest waarderen. Voorstellen waarbij (business) stakeholders betrokken zijn bij de presentatie hebben de voorkeur van de programmaraad.

Belangrijke datums

1 mrt 2019 Call for Papers DREAM19 wordt gesloten.
18 mrt 2019 Terugkoppeling van programmaraad naar de sprekers toe of hun voorstel geaccepteerd is.
1 april 2019 Geselecteerde sprekers sturen een one-pager met verhaallijn presentatie en sprekerservaring. Ook een (goede) foto.
12 april 2019 Programma wordt gepubliceerd.
15 mei 2019 Sprekers leveren eerste concept presentatie.
15 september 2019

De definitieve presentaties zijn gereed en digitaal beschikbaar voor de programmaraad.

3 oktober 2019

DREAM event. Met toestemming van de spreker wordt de presentatie op zijn vroegst op de dag van het DREAM event op de website geplaatst.

 

We zien je voorstel graag tegemoet!

Met vriendelijke groet,
DREAM19 Programmaraad

Geertje Appel (LeBlanc Advies),Jan Legtenberg (Le Blanc Advies), Jeroen Ike (Entrador), Judith van de Vorle