DREAMagazine oktober 2018.

Download DREAMagazine oktober 2018 DREAMagazine 16

Het aanbod van onderwerpen is in dit nummer van het DREAMagazine weer breed. Julia Müller vertelt over hoe Design Thinking kan helpen bij het doorbreken van de valkuil van kleine incrementele verbeteringen: welke fasen doorloop je bij Design Thinking en wanneer moet je het beslist wel of juist niet toepassen? Reinoud de Leve geeft een levendige impressie van wat het gebruik van Big Data door het opsporingsapparaat voor zijn privéleven tot gevolg kan hebben. Zijn overweging maakt duidelijk dat hier sprake is van een maatschappelijk dilemma, dat we niet zomaar terzijde kunnen schuiven. Hans Siebering heeft een 20 jaar oud boek uit de kast gepakt, afgestoft en herlezen. Hij komt tot de verrassende conclusie dat we hier nu nog veel aan kunnen hebben. We interviewen Michel van der Meulen over Soft Skills en realiseren ons opnieuw hoe belangrijk houding en gedrag, bewustzijn en zelfkennis zijn voor de requirements engineer. Rik Sneller vertelt ons hoe Process Mining kan worden ingevoerd en hoe het zo kan worden ingezet, dat je er al na een korte periode rijpe vruchten van kunt plukken. Linda Haak vraagt zich af welke eigenschappen een analist moet hebben om ook de rol van Scrum Master te kunnen vervullen. Tot slot heeft de rubriek Net gezien deze keer geen thema, maar hebben we de mensen die meegewerkt hebben aan dit DREAMagazine gevraagd op welke werkgerelateerde websites over zij graag vertoeven. Het heeft een boeiende verzameling opgeleverd.




Wij zijn bereikbaar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

  • Interview Julia Müller: Wil je innoveren pas dan Design Thinking toeDownload
  • Column: Big DataDownload
  • Geschiedenis: Uit de annalen van de analyseDownload
  • Interview Michel van der Meulen: Werk aan jezelf!Download
  • Interview Rik Sneller: Process mining by designDownload
  • Column: Is een analist geschikt als scrummaster?Download
  • Net gezien: FavorietenDownload

 

DREAMagazine februari 2018.

Download DREAMagazine februari 2018 DREAMagazine 18

Op 3 oktober 2017 vond in Vianen alweer het achtste DREAM event plaats. Net als andere jaren had het event een veelzijdig programma. In dit magazine blikken we terug op het DREAM event. Joris Mens en Remco Bunder schreven een interessant artikel over Process mining. Process mining is een zeer krachtig middel om inzicht te krijgen in hoe de processen binnen een onderneming werkelijk lopen. In het artikel Digitale transformatie is een feest leggen Ivonne Pensa en Ruud Poels uit waarom nog niet iedereen eraan mee doet. Ze vergelijken digitalisering met rouwverwerking en beweren dat het toch een feest is. Dennis Geluk zet op een rijtje waarin user stories verschillen van use cases en hoe je ze naast elkaar kunt gebruiken. Linda Haak interviewde Anne-Marie van der Poort en Paul Klaassen over hun rol als Product Owner en Analist bij de Rechtspraak. En tenslotte opent Reinoud de Leve dit magazine met zijn impressie van het DREAM event. Hij concludeert dat het DREAM event weer liet zien dat het vakgebeid levensvatbaarder is dan ooit. We kijken uit naar het volgende DREAM event en onderwijl gaan wij aan de slag met een nieuw magazine.

Wij zijn bereikbaar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

  • Impressie: Het DREAM event van Reinoud de Leve. Download
  • Goede aanpak vraagt om een mix van techniek en menselijkheid: Digitale Transformatie is een feest! Download
  • User Stories en/of Use Cases: Agile requirements user stories, use cases of beide? Download
  • Interview met Anne-Marie van der Poort en Paul Klaassen: Analist en Product Owner. Download
  • Process Mining bij NS: Op zoek naar het bekende onbekende. Download

 

Beyond the Boundaries

Michael Noonan

Let me introduce you to NED, our Networked Individual.  NED is really the embodiment of every one of us.  We are the start of the new value/supply chains within our homes and interactions with our devices.  The way we perceive the term “consumer” is certainly changing.  Not only are we witnessing the hyper democratisation of society values but also the workings of our long established institutions; in effect our value based system is “under attack” or “being improved”?  Why is this important?  Every time we use our devices, and let’s say an AI based interaction, we are consuming that data but more over we are helping that device learn, react and develop.  We are not just a “consumer” but actually unpaid labour. We are testing and giving feedback to the system in every interaction for example, “Alexa turn on the light”.  A simple command but has far reaching impact on the way we do business today.  So do we create a movement to recapture the value we are giving way to these companies?  Well no, but how do we use this change in our business world and enable that expansive set of data to drive our new value/supply chains?  These challenging views needs each one of us to ask – “Are we still relevant?”

 

Data Cooker

Arjan Mulder / Stefhan van Helvoirt

Wil je weten hoe het ING is gelukt om de bouw van hun Data Lake te versnellen en tegelijkertijd data management governance in te voeren?

Stefhan van Helvoirt en Arjan Mulder vertellen hoe ze dat in de praktijk in een Agile organisatie hebben gerealiseerd.

ING heeft een ambitieuze strategie om één architectuur te ontwikkelen voor alle landen en tegelijkertijd een onderscheidende customer experience te bieden.

Data management speelt daar een belangrijke rol in, om de Bank een data gedreven “tech firm” te laten worden. Hiertoe heeft ING de Agile manier van werken omarmd met een Spotify structuur van Tribes, Squads en Chapters. De uitwisseling van data en het voldoen aan regulatory eisen wil ING realiseren met een voor alle landen gestandaardiseerd Data Lake en Data Governance. Voor de vulling van het Data Lake is een pressure cooker werkvorm (“Data Cooker”) bedacht om doorlooptijden van traditionele ontwikkeling te voorkomen. De sprekers vertellen hun praktijkervaring met de Data Cooker en geven tips om zelf toe te passen.

 

The Human Touch How to maximize value from data & analytics

Samir Selimi / Gerard van der Voort

How to maximize value from data and analytics

Big Data and Analytics are some of the most hyped topics in business today. As our society becomes more and more digital, almost everybody agrees that strong data and analytics capabilities are a great way to gain a competitive advantage. However, despite the clear value potential, most organizations are struggling to gain relevant insights from data. So what’s going on? Why is it so difficult? Are they doing something wrong? In our presentation at the DREAM2018 event, we will focus on the ONE ‘thing’ that is often overlooked in data and analytics. It’s a vital ingredient for success and completely changes the game. Building on this ‘thing’, we will share three practical tips that will personally help you upper your game as a Business or Data Analyst. If you want to find out more, attend the presentation of PRIME at DREAM2018. We hope to see you there!

 

De Zitplaatzoeker: Een datagedreven innovatie binnen NS

Leo van der Meulen

In april 2018 heeft NS de Zitplaatszoeker gelanceerd. De Zitplaatszoeker vertelt de reiziger hoe de reizigers over de trein zijn verdeeld en hiermee waar de kans op een zitplaats het grootst is. Treinen zijn niet voorzien van telsystemen voor reizigers waardoor we genoodzaakt zijn om deze spreiding af te leiden uit andere databronnen. In deze presentatie het verhaal hoe we in 5 maanden van idee tot realisatie zijn gekomen.

 

Procesverbetering in een wereld vol data

Dennis Klein

Wil je weten hoe data het verbeteren van je bedrijfsprocessen een boost kan geven?

Dennis is een ervaren managementconsultant met de focus op het verbeteren van bedrijfsprocessen en klantbeleving. Voor het ‘vergaren van informatie’ heeft hij hierbij jaren vooral gebruik gemaakt van ‘traditionele’ consultancy-instrumenten als brown paper sessies, walkthroughs, workshops en interviews.

De laatste paar jaar heeft hij zijn focus verschoven naar een meer datagedreven aanpak. Gewapend met zijn beta-achtergrond en eerdere, jarenlange hands-on-ervaring in de IT is hij diep de wereld van SQL, R, Process Mining en Predictive Analytics ingedoken om dat in de volle breedte los te laten op zijn vakgebied.

Dennis vertelt op DREAM 2018 over zijn praktijkervaringen bij verschillende organisaties. Hij laat voorbeelden zien van inzichten vanuit data en slaat hierbij de brug naar de conventionele aanpak voor procesverbetering. Daarnaast vertelt hij over de lessen die hij heeft geleerd heeft in de afgelopen jaren en de uitdagingen waar hij nog steeds tegenaan loopt.

 

Innoveer als een startup! (en hoe doe je dan de requirements?)

Erik van Eekelen

Wat doe je als de Product Owner en de eindgebruiker eigenlijk ook niet weten wat de requirements moeten zijn?
Aan de hand van concrete voorbeelden uit startups en corporate startups waar wij hebben mogen werken en adviseren, zullen wij aantonen waarom een “standaard” requirements aanpak (zelfs als je het Agile doet) niet werkt in een complexe situatie. We geven concrete voorbeelden en tips om wel grip op de situatie te krijgen en toe te werken naar een backlog met requirements. We gaan daarbij ook “complexity theory” (be)grijpbaar maken.
Ook hebben we het over: Big Data is mooi, maar wat doe je er mee? Met andere woorden: hoe bepaal je de requirements in een complexe omgeving als de klant of gebruiker ook niet weet wat ze willen.

 

Van data-gedreven naar burger-gedreven steden

Matthijs Kouw

Steden worden steeds groter, slimmer en belangrijker, maar daar zitten ook nadelen aan. In van data-gedreven naar burger-gedreven steden neemt Matthijs Kouw je mee in de geest van de moderne stad. Hoe denken steden en wat zijn daar de voordelen, verwachtingen en risico’s van? En wat is de rol van business-analisten in dat krachtenveld?

 

Datagebruik bij de overheid

Louis Witte

Een provincie is een kennisintensieve organisatie met een interessante mix van belangen door de aard van het politieke middenbestuur. Er is welhaast een overdosis aan informatie beschikbaar, maar wordt daar maar eens wijs uit, zowel als bestuurder, als ambtenaar, als verbonden partij of als burger. Het is de kunst om zinvol inzicht te verschaffen die verstopt zit in de data die gebruikt wordt. Open data beschikbaar stellen zonder meer helpt niet bij het vergroten van de transparantie van het provinciale bestuur. Duiding en regionalisering is nodig om de informatie effectief te maken. Je krijgt een blik in de huidige 'data-keuken' van de provincie Groningen. Je krijgt te zien hoe goede interactieve visualisaties helpen om de acceptatie van gepubliceerde feiten te vergroten, zowel intern als extern, en daardoor opeens wel tot actie aanzetten. Je zult ervaren dat data-visualisatie, met de recent explosief toegenomen mogelijkheden, een bijzonder fascinerend vakgebied is met een essentiële rol binnen een politieke organisatie.

 

Conceptueel data modelleren

Wineke Sloos

....

 

Workshop Visueel communiceren

Frank Hofman

Facilitator: Frank Hofman, NS
Co-facilitatoren: Johan van Es, Jordi Reineman, Sven van der Zee

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden.

Toch zijn we in ons werk vaak geneigd zaken vast te leggen in documenten of uitgebreide modellen. En hoewel deze vormen ook nuttig kunnen zijn, zijn ze minder geschikt voor de communicatie met business stakeholders.

In deze workshop krijg je aan de hand van veel voorbeelden die we binnen de NS gebruiken, een vlotte introductie in de mogelijkheden van visueel communiceren. En natuurlijk ga je ook zelf aan de slag zodat je zelf ervaart hoe krachtig en onverwacht eenvoudig visueel communiceren kan zijn.

 

Datagedreven processen & klantbeleving

Dennis Vermeij / Liza de Vries

Ga mee op reis! Wij nemen je mee naar de wereld van Process Mining, gelegen tussen Data en Bedrijfsproces.
Je maakt op een laagdrempelige manier kennis met process mining; de manier om de alom aanwezige gegevens te benutten om de bedrijfsvoering in kaart te brengen en te verbeteren. Deze reis is niet compleet zonder (klant)beoordelingen: de klantervaringen koppelen we aan het bedrijfsproces. Dit geeft ons nog rijkere data en potentie om de producten en diensten beter toe te spitsen op de verschillende klantgroepen.

 

Keeping the focus 2.0

Geertje Appel

In grote (langjarige) programma’s lopen diverse stakeholders tegen problemen aan omdat het programma groot en daardoor vaak ongrijpbaar is. Voor het management en de business stakeholders geldt dat ze moeilijk kunnen bepalen of ze op de juiste weg zijn, of de voortgang voldoende is en wat ze als eerste moeten oppakken. Voor de (ontwikkel)teams geldt dat het prioriteren van de backlog lastig is omdat er een groot gat zit tussen sprints van twee weken en iets dat over anderhalf jaar af moet zijn. Door te werken met doelen, zowel voor de korte, de middellange en de lange termijn kun je beide groepen helpen om grip op hun werk te krijgen. Geertje heeft deze presentatie voor het DREAM event aangepast in een interactieve sessie waarin zij met de zaal doel-decompositie verder uit zal diepen.

 

Artificial intelligence & Machine learning ; the next level business analyst

Jan Veldsink

Artificial Intelligence is een hot topic. Wat is het? Wat kun je er mee? En wat betekent AI voor het werk van een business analist. In deze lezing maken we aan de hand van praktijkvoorbeelden AI en de rol van de business analist tastbaar.

 

Veranderde behoeften van de rechtspraak

Erik Boerma / Paul Klaassen

De Rechtspraak is houder van een aantal registers. Publieke en private partijen hebben belang bij deze gegevens voor de uitvoering van hun werkzaamheden. Denk aan banken om rekeningen te openen of juist te sluiten, de Belastingdienst voor het uitkeren van toeslagen, innen van belasting of het CJIB voor het innen van boetes. Eenvoudigweg data publiek beschikbaar stellen is niet meer voldoende in een landschap waar samenwerking tussen verschillende instanties een speerpunt aan het worden is. Rechter en portefeuillehouder Erik Boerma en businessanalist Paul Klaassen vertellen tijdens deze sessie wat de veranderde behoeften zijn van de Rechtspraak en de gerelateerde organisaties en hoe de Rechtspraak mee wil bewegen in deze veranderingen.

Hiernaast wordt ook ingegaan op hoe dit veranderproces binnen het Toezichtdomein van de Rechtspraak vorm krijgt. Welke benadering is gekozen, welke successen zijn behaald en welk leergeld is betaald.

 

Verdienmodellen in een data gedreven organisatie

Jaap Gordijn / Roel Wieringa

Nieuwe technologie zoals blockchain wordt vaak ingevoerd zonder een helder idee te hebben van het verdienmodel (business model). We laten zien dat voor moderne technologie het verdienmodel het hele waardenetwerk in kaart moet brengen dat nodig is om die waarde aan de klant te leveren. Nieuwe technologie zoals blockchain brengt met zich mee dat andere partners in het netwerk nodig zijn, en dat taken anders over het netwerk verdeeld worden. Inzicht in de levensvatbaarheid van het netwerk vereist ook een analyse van cash flows in het netwerk en van de financiële risico’s en frauderisico’s die het netwerk met zich meebrengt. We illustreren de deze analyses aan de hand van praktijkvoorbeelden met ondersteunende software.

 

Big data visualisatie in VR

Joey Braem / Brian Doornenbal

Wanneer er gesproken wordt over Virtual Reality, dan neigt het snel richting games, simulaties of andere vormen van entertainment te gaan. Toch zijn er ook andere toepassingen mogelijk, zoals het creëren van visuele/auditieve kunst, experimentele sociale interacties en waar dit topic over gaat; het analyseren van datasets. In dit verhaal word je meegenomen in het ontstaan, de terminologie, de diverse systemen en de impact die deze technologie gaat hebben op het verkrijgen van inzicht in de grote hoeveelheden data. Wordt de VR-Bril jouw dagelijkse gereedschap in de toekomst?

 

Data-gedreven digitaliseren bij KVK

Ewoud Hiep / Marc van Nielen

De KvK heeft zich tot doel gesteld haar diensten volledig digitaal toegankelijk te maken. Als beheerder van het Handelsregister waar de basis voor rechtszekerheid in het handelsverkeer ligt een enorme klus. Per jaar ontving de KvK 1.2 miljoen poststukken met wijzigingen voor het register. In 2017 is het gefaseerd mogelijk geworden deze mutaties digitaal in te dienen. Niet alleen ontvangen wij op dit moment 500.000 van deze mutaties al digitaal, klanten waarderen deze dienst heel goed met een NPS van +38 (was -7). Bij de voorbereiding, ontwikkeling en implementatie is veel gewerkt met onderzoek, metingen om besluiten te nemen. In onze presentatie nemen we jullie mee in deze ontwikkeling van idee tot implementatie en laten zien hoe we gebruik hebben gemaakt uit de beschikbare data en waar nodig deze hebben gegenereerd om tot een succesvol resultaat te komen.

 

Taal, Spraak en Kunstmatige intelligentie: the next big step?

Arjan van Hessen

Met de komst van snelle computers, netwerken, veel data en slimme algoritmen, doet Kunstmatige Intelligentie (AI) zijn intrede in ons dagelijks leven. De focus was in eerste instantie gericht op het herkennen en classificeren van “fuzzy” informatie, het leren spelen van spelletjes, het herkennen van handschriften en spraak en het herkennen van afwijkende patronen in bv hersenscans. Tegenwoordig gaat AI een stap verder en probeert het op het gebied van taal en spraak de volgende stap te maken: begrijpen wat er bedoeld werd. Als dat lukt, gaan computer systemen steeds meer verantwoordelijke taken van ons over nemen, zoals het nemen van een juridische of medische beslissing, het beoordelen van een hypotheekaanvraag of het selecteren van geschikt personeel. Deze ontwikkeling kent een paar grote uitdagingen.

De eerste uitdaging is hoe destilleren we zinvolle informatie uit taal en spraak. Gesproken taal bevat bijna altijd veel ongestructureerde, ambigue, redundante en vaak tegenstrijdige informatie. De tweede uitdaging is een goede balans te vinden tussen mensen en AI. Hoe kunnen ze samen werken zonder het vertrouwen van “het publiek” te verliezen, hoe gaan we om met de verschuivende machtsverhoudingen en hoe blijven we “in control”? De derde, hieraan gerelateerde uitdaging is te bepalen wie er verantwoordelijk is voor de beslissingen die op basis van AI worden genomen.

 

Michael Noonan
Capita plc.

Michael Noonan

Michael is an experienced Director with a demonstrated history of transforming organisations. Applied in many industries. In the Financial services domain, the British Army, and governmental bodies on multiple levels. He is skilled in Strategy definition, Strategy execution, Business Architecture, Business Process, Requirements Analysis, Enterprise Software, Enterprise Architecture, and Requirements Gathering. Strong business development professional with a Masters focused in International Relations from University of Manchester. Michael amongst others contributed to the world largest process excellence conference in the US and last year he gave presentation at he European BA Conference in London. Currently Michael Noonan is holding the position of Director of Business Design, Transformation at Capita plc.

Beyond the Boundaries

 

Arjan Mulder
ING

Arjan Mulder

Arjan is responsible for data defining within ING Global Finance. Arjan has been implementing data solutions within ING for several years now. He is also partly responsible for developing the data cooker process.

Data cooker; our approach to accelerate the governance and analysis of data

 

Stefhan van Helvoirt
ING

Stefhan van Helvoirt

Stefhan is responsible for Global Data Definitions within the Chief Data Management Office within ING. He has been working in Data Management and Data Governance for several years putting the strategic vision into practice and traveling to various countries to get them involved, informed and up to speed.

Data cooker; our approach to accelerate the governance and analysis of data

 

Samir Selimi
PRIME

Samir Selimi

Samir is your go-to person for all things Digital, Big Data & Analytics, and Commerce. His background in Management Consulting, sound quantitative skills and passion for technology enable him to engage with both Business and IT audiences, ensuring they are aligned, moving forward and driving value. His structured approach, business pragmatism and unstoppable enthusiasm allow him to explain data and analytics in plain English and inspire people on all levels of the organization. Today, Samir is a partner and co-founder at PRIME, helping organizations to gain relevant insights from data by providing an automated, cloud-based platform. Samir works with companies across sectors, but has a soft spot for Retail and Consumer Goods. He is a frequent speaker at EFMI Business School, where he provides lectures on Omnichannel Retail and Advanced Category Management. Above all, Samir enjoys talking and sharing his ideas, so please don’t say we didn’t warn you (wink).

The Human Touch

 

Gerard van der Voort
PRIME

GerardvanderVoort

Gerard is a Digital Strategy and Customer Experience enthusiast. His combination of conceptual, analytical and creative skills enable him to create compelling experiences for customers across all online and offline channels. Whether it’s high-level strategy or detailed execution, Gerard is always ready to challenge your thinking, provide direction and make things happen. His innovative mindset, strong empathy and passion for storytelling allow him to inspire people and drive change at all levels of the organization. As a former Management Consultant, he has gained valuable experience across sectors, functional domains and countries. Today, Gerard is responsible for all things Customer Experience at PRIME, helping to create a personalized, relevant and intuitive platform that allows all business professionals to work with data and analytics. Or, as he likes to put it: “It’s not just about data and analytics, it’s about making data and analytics sexy.” Point taken!

The Human Touch

 

Leo van der Meulen
NS

Leo van der Meulen

Leo is een gedreven innovator en daarbij altijd op zoek naar het beste voor de klant. En een stapje verder. Gedreven en vol passie werkt hij aan vernieuwingen die het verschil kunnen gaan maken. In deze projecten spelen data en IT een grote rol. Hij overtuigt door te laten zien wat er kan met data en de nieuwste techniek. Leo heeft ruime ervaring bij de NS. De rode draad in deze periode is het realiseren van deze vernieuwingen in de waardeketen van de klant en het overtuigen van zijn omgeving van de oplossing.

Leo werkt bij de afdeling Data & Analytics van NS. Als business consultant Advanced Analytics is hij binnen D&A verantwoordelijk voor de ontwikkelingen van onder andere de Zitplaatszoeker en Swipe&Go. De Zitplaatszoeker toont aan hoe smart data cross-functioneel gebruikt kan worden om waarde voor de klant en NS te creëren. Dit wordt gedaan door slimme modellen toe te passen op data en deze daar waar het er toe doet naar de klant te brengen. Advanced Analytics draagt bij aan de digitale data revolutie door voorspellende modellen te leveren voor de primaire processen. Agile ondersteunt de wendbaarheid in innovatie hierbij doordat er snel ingespeeld kan worden op de razendsnelle veranderingen om ons heen.

De Zitplaatzoeker: Een datagedreven innovatie binnen NS

 

Dennis Klein
MLC

Spreker

Dennis is Principal Consultant en Data Scientist bij MLC. Hij is een managementconsultant met de focus op het verbeteren van bedrijfsprocessen en klantbeleving. Dennis is ooit begonnen als een Natuurkundige die goed kon programmeren en is na een carrière in de IT, in de management consultancy beland. De laatste jaren heeft hij al zijn kennis, ervaring en skills gebundeld en verrijkt met de nieuwe mogelijkheden die Data Science te bieden heeft. Daarmee is Dennis een voorloper op het gebied van de toepassing van Data Science in bedrijfsprocesverbetering.

Procesverbetering in een wereld vol data

 

Erik van Eekelen
Het ConsultancyHuis

Erik van Eekelen

Erik is gepassioneerd over innovatie. Hij heeft zich in rollen als CTO, CIO, Agile coach, portfolio manager, en manager Business Analyse zowel bij startups als bij grote corporates met het onderwerp mogen bezighouden. Bij bedrijven uiteenlopend van bol.com, NS, OUA (het grootste online education bedrijf in Australië) en nu startup Jedlix is hij continu op zoek naar verbetering. Op zoek naar de beste team dynamiek, project aanpak, bedrijfsorganisatie, budgettering, technologie en leiderschap om business agility & innovatie te blijven stimuleren.

Innoveer als een startup! (en hoe doe je dan requirements?)

 

Matthijs Kouw
SQS

Matthijs Kouw

Software and product development is about building the right thing as much as it is about building the thing right. Matthijs is passionate about enabling organizations to become responsive to their own needs as well as those of the world outside of the organization. Through his work for SQS as a Business Consultant and Agile Coach, Matthijs helps organizations to thrive in the face of complexity, uncertainty, highly varied stakeholders, and diverging perspectives and interests. During the past years, Matthijs has acquired substantial expertise in studying the impact of technological innovations (e.g. smart cities) on organizations, governmental institutions, and society. In addition, he spent several years working on risk management in the areas of water management, climate change, critical infrastructures, and cybersecurity.

Van data-gedreven naar burger-gedreven steden

 

Louis Witte
Provincie Groningen

Louis Witte

Louis heeft een langdurige carrière bij de provincie Groningen. Bijna 30 jaar geleden als dienstweigeraar begonnen in de functie van hydrobioloog om daarna uit te waaieren naar alles wat maar met monitoring heeft te maken. Sinds 5 jaar gespecialiseerd in data-visualisatie als middel om inzicht te verschaffen.

Data gebruik bij de overheid

 

Wineke Sloos
ACCEDIS

Spreker

Wineke is ...

Conceptueel Data Modelleren

 

Frank Hofman
NS

Frank Hofman

Frank is ervan overtuigd dat soft skills voor een goede analist minstens zo belangrijk zijn als hard skills. Analytische vaardigheden en ervaring met methoden en technieken vormen de basis, maar zonder de interpersoonlijke vaardigheden kom je nergens.
Daarom heeft hij zich in zijn loopbaan als business en informatie analist bij Atos, CBS en NS ook gericht op communicatie, het faciliteren van workshops en -recenter- visueel communiceren.....

Workshop Visueel communiceren

 

Dennis Vermeij
MLC

Dennis Vermeij

Dennis  richt zich vooral op het verbeteren van bedrijfsprocessen in combinatie met process mining. De schat aan data die beschikbaar is binnen organisaties, geeft inzichten en legt verbeterpotentieel bloot; deze kansen benut Dennis om de knelpunten in de bedrijfsvoering weg te nemen en het proces te stroomlijnen.

Datagedreven processen & klantbeleving

 

Liza de Vries
MLC

Liza de Vries

Liza  legt haar focus vooral op het implementeren van Business Process Management. Tooling zoals process mining wordt steeds belangrijker om processen te ondersteunen en de klant optimaal te bedienen. Beiden brengen hun kennis en ervaring in Business Process Management en het datagedreven Process Mining mee naar verschillende branches en delen graag hun kennis op deze gebieden.

Datagedreven processen & klantbeleving

 

Geertje Appel
Le Blanc Advies

Geertje Appel

Geertje is een ervaren business analist, trainer en coach. Geertje werkt als business analist voor Le Blanc Advies, daarnaast is zij een van de trainers van Le Blanc Academy, Geertje geeft daar de trainingen uit het BCS Business Analyse programma. Op dit moment werkt zij als business analist bij IVO Rechtspraak en is daar onder andere betrokken bij het digitaliseringsprogramma. Geertje is ervan overtuigd dat elke omgeving vraagt om een eigen aanpak, hierbij put zij uit zowel haar uitgebreide kennis aan business analyse technieken als uit haar ervaring bij diverse organisaties. Een van haar passies is visueel werken, zij is ervan overtuigd dat je daarmee veel bereikt op het gebied van stakeholder betrokkenheid.

Keeping the focus 2.0

 

Jan Veldsink
Rabobank

Jan Veldsink

Jan is a creative energetic new thinker, with passion for technology and people.
 Jan is speaker, senior advisor, trainer and coach specialized in Artificial intelligence and Intuitive interventions in organizations. His mission is to contribute to a secure and endurable environment within teams and organizations. 
 Working with AI since the last AI winter. At his work with some of the large banks in the Netherlands he applies AI within different Compliance and Fraud related topics. His expertise areas are Artificial Intelligence, Cyber security, Systems thinking, Serious gaming and Innovation. Jan Veldsink MSc is working as consultant and teacher on the subjects of Cybercrime, Artificial Intelligence, digital transformation, organizational development and innovation at Rabobank and Nyenrode Business Universiteit. Jan is Lead Artificial Intelligence and Cognitive Technologies within Global Compliance Surveillance & Integrity Investigations of the Rabobank. Jan is Core Teacher of the module AI and Cyber, one of the Modular Executive MBA in Business & IT program at Nyenrode.

Artificial intelligence & Machine learning ; the next level business analyst

| Download presentatie

 

Erik Boerma
Ivo Rechtspraak

Erik Boerma

Erik is rechter en portefeuillehouder IVO Rechtspraak

Veranderde behoeften van de Rechtspraak

 

 

Paul Klaassen
Ivo Rechtspraak

Paul Klaassen

Paul is business analist IVO Rechtspraak

Veranderde behoeften van de Rechtspraak

 
 

Jaap Gordijn
The Value Engineers

Jaap Gordijn

Jaap is an associate professor at the Department of Computer Science, Vrije Universiteit, Amsterdam and has extensive experience in consultancy and business development. He is the Chief Executive Officer of TVE, leading sales and consultancy management.

Verdienmodellen in een data gedreven organisatie

 

Roel Wieringa
The Value Engineers

Roel Wieringa

Roel  is emeritus professor of Information Systems at the University of Twente. He has extensive experience working with companies to solve practical problems using design research. He is Chief Operations Officer at TVE, leading research & development, and managing courses.

Verdienmodellen in een data gedreven organisatie

 

Joey Braem
Braem Consultancy

Joey Braem

Joey is zelfstandig business informatieanalist met een kleine 10 jaar ervaring binnen de wonderlijke wereld van IT. Ooit begonnen in de kweekvijver van zorgverzekeraar VGZ en hieruit het vak verder eigen gemaakt bij diverse organisaties zoals Alliander en Cito. Dit jaar heeft hij zijn tijdelijke comeback gemaakt bij het mooie VGZ om zich vol te storten op zinnige projecten die deze innovatieve organisatie volop in de digitale beweging brengt. Naast zijn reguliere werkzaamheden als analist kijkt hij graag naar technologische ontwikkelingen om hieruit verbintenis te leggen naar nieuwe toepassingen in het bedrijfsleven. Een van deze ontwikkelingen die hem bezighoudt, is er een met grote potentie de aankomende jaren; Virtual Reality en zijn verwanten.

Big data visualisatie in VR

 

Brian Doornenbal
VGZ

Joey Braem

Brian is PhD kandidaat Vrije Universiteit Amsterdam en Data scientist bij Coöperatie VGZ.

Big data visualisatie in VR

 

Ewoud Hiep
Kamer van Koophandel

Spreker

Ewoud heeft 25 jaar IT ervaring waarvan 15 binnen KVK met een achtergrond in IT en Finance / control. Sinds 2016 is hij Programmamanager Online Dienstverlening bij KVK.

Data-gedreven digitaliseren bij KVK

 

Marc van Nielen
Kamer van Koophandel

Spreker

Marc is gecertificeerd requirements- en business analist bij Le Blanc Advies en sinds 2 jaar betrokken bij de digitaliseringsinitiatieven van de KVK. Ruim 20 jaar heeft hij ervaring in omnichannel frontoffice-inrichting en backoffice-integratie in service- en uitvoeringsorganisaties.

Data-gedreven digitaliseren bij KVK

 

Arjan van Hessen
Universiteit van Twente & Telecats

ArjanvanHessen

Arjan  is onderzoeker en ‘evangelist’ Taal- en Spraak Technologie (TST) met een sterke focus op Human-Machine-Interaction en AI. Zijn voornaamste aandachtsgebied is het toepassen van TST en AI in de publieke sector, zoals politie, gezondheidszorg, openbaar bestuur en onderwijs.

Taal, Spraak en Kunstmatige intelligentie: the next big step?

De Call for Papers DREAM18 is geopend!

Het volgende DREAM event (DREAM18) zal plaats vinden op donderdag 4 oktober 2018 in Hotel Van Der Valk in Vianen.

Ook dit jaar zijn wij op zoek naar sprekers die onze bezoekers met pakkende onderwerpen kunnen boeien en bijpraten over een bepaald onderwerp dat aansluit bij het hoofdonderwerp van dit jaar. Dit kan in de vorm van een presentatie, workshop, discussie of anderszins zijn.

Wij hebben dit jaar gekozen voor het hoofdonderwerp Data, een onderwerp waar je anno 2018 niet meer omheen kunt. Denk aan Big Data, Privacy (GDPR/AVG), Blockchain etc. Wij zullen zoveel mogelijk Papers selecteren die aansluiten bij het onderwerp 'Data; de impact van data op de business (analist)'. Oftewel hoe gaan we om met de data die verzameld wordt in de verschillende bedrijfsapplicaties en met welke normen en standaarden hebben we te maken? Bij ruimte in het programma of een interessant ander onderwerp kunnen wij hier van afwijken.

 

 

Datamanagement

Bovengenoemde onderwerpen kom je op elke ICT gerelateerde website vaak tegen. Bijna elke organisatie is op zijn minst met een van deze onderwerpen bezig, zij het in de voorbereiding, oriëntatie of uitvoering.

Als business analist zijn wij betrokken bij deze fasen om de verbinding te leggen tussen de wensen van de business en de mogelijkheden van ICT, om slim gebruik te maken van alle data en deze vervolgens om te zetten tot informatie en/of business proposities. Van de business analist wordt verwacht dat hij op de hoogte is van de normen en standaarden in de markt en hoe deze te implementeren.

Heb jij hier inzicht in, ideeën over, ervaring mee? Kun jij onze bezoekers op een inspirerende manier hierin meenemen? Bijvoorbeeld op basis van een praktijkcase, discussie of een workshop? Dien dan jouw voorstel in voor een pakkende presentatie of workshop tijdens het DREAM18 event!

Indienen van voorstellen:
Voorstellen kunnen verzonden worden naar het e-mailadres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Een voorstel bestaat uit:

  • Naam en functie van de spreker(s) en de naam van de werkgever/opdrachtgever
  • Onderwerp van het voorstel
  • Voorstel van de titel van de presentatie/workshop
  • Korte omschrijving van de inhoud van het voorstel
  • Vorm waarin het voorstel behandeld wordt (e.g. workshop, presentatie, discussie, uitwerking praktijkcase)
  • (Verwachte) Benodigde hulpmiddelen bij het voorstel

Belangrijk: Evaluaties van het DREAM event tonen keer op keer aan dat de bezoekers de praktijk verhalen het meest waarderen. Bij de toetsing van de voorstellen zal dus sterk gelet worden op de waarde in de praktijk. Praktijkervaringen opgedaan in projecten verteld door stakeholders van het proces en/of systeem hebben de voorkeur van de programmaraad.

Belangrijke datums

1 april 2018 Call for Papers DREAM18 zou worden gesloten. Is nog niet formeel gesloten
7 mei 2018 Terugkoppeling van programmaraad naar de sprekers toe of hun voorstel geaccepteerd is.
15 mei 2018 Geselecteerde sprekers sturen de eerste (concept) versie van hun presentatie naar de programmaraad.
30 juni 2018 Het programma is duidelijk, sprekers leveren materiaal voor de DREAM website (foto, korte bio, korte beschrijving presentatie).
15 juni 2018 Vanaf 15 juni vragen we om de definitieve versie van de presentatie al een keer aan de programmaraad te presenteren. Exacte timing daarvan gebeurt in onderling overleg met de spreker.
september 2018 De definitieve presentaties zijn gereed en beschikbaar voor de programmaraad.

We zien uw voorstel graag tegemoet!

Met vriendelijke groet, DREAM18 Programmaraad
Geertje Appel (Le Blanc Advies), Jan Legtenberg (Le Blanc Advies), Jeroen Ike (Entrador), Theo Vogels (Atos), Judith van de Vorle

Hoofdsponsor / Facilitator

Atos

Partners

Entrador B.V. Le Blanc Advies Nederlandse Spoorwegen IVO Rechtspraak

Exposanten / Supporters

TFG IREB logo  iSQI logo  TVE  Orcanos
Heeft u ook interesse om sponsor
te worden van DREAM?